onsdag 29 september 2010

Blir du glad av Facebook?

Hur har du det med ditt facebookberoende egentligen? Själv har jag facebook kopplad till min gmail i telefonen som kontrolleras varje timme för att se om någon kompis har taggat en okänd persons fotografi från en festival där jag råkade sitta i bildens bakgrund.

Väl inne på facebook kollar jag alltid vems slibbiga unge som lärt sig säga mamma och så tittar jag igenom en gammal småskolepolares semesterbilder på sitt nyköpta torp.

Jag reflekterar sällan över varför jag gör så här? Jag får en olustig känsla varje gång. De har kanske ett roligare liv än jag har? Borde jag lägga upp lite bilder för att visa att jag också har ett liv? Men vänta lite nu. Är det kanske dags att leva livet istället för att hävda sitt liv på internet i tröst för att andra verkar ha ett roligare liv.

De senaste tre dagarna har jag inte haft tid till facebook och när jag går in och tittar i efterhand ser jag hur ointressant det egentligen är där. Det är dags att bryta det här beroendet, det gör mig inte gladare.

På fredag är det världspremiär för filmen om facebook, The Social Network. Samma dag ska bli premiären för mitt liv med max en timme facebook i veckan.

Inga kommentarer: