söndag 26 september 2010

Fördelar med stora företag

I veckan fick jag känna på en stor fördel med stora företag: Det finns alltid någon att fråga. Jag nämnde för en kollega att jag har problem med ansvarsdelning mellan scrum master och produktägare (två roller i mjukvaruutveckling) och en vecka senare hade kollegan kallat ihop ett lunchmöte en scrummaster och en produktägare i andra projekt där vi alla fokuserade på mitt problem. Vi har väldigt svårt att ta in externa konsulter, men vi har väldigt lätt att sprida kunskap som redan finns in-house.

I morgon bär det av på självutvecklingskurs i Saabs logi. I fem dagar ska 16 elever och 4 handledare lära känna sig själva och varandra. Syftet är att bli tryggare i sig själv, sitt ledarskap, sin roll i gruppen och att få känna på olika situationer som högre chefer och ledare hamnar i. Sen får man känna efter i lugn och ro om det verkar vara något att ha eller om teknik lockar mer än människor. Jag vet inte riktigt hur jag ska välja men roligt ska det bli!

Inga kommentarer: