fredag 10 september 2010

Varför är SJ alltid sena?


På något sett är det allmänt känt att SJ inte passar tider. Väl på tåget blev det förvirring och någon sa "tänk om det typ fanns en fysisk person som man kunde fråga" jag svarade "ja eller ett telefonnummer där någon svarar". Hatet förenar lite skönt men frågan är varför det är så här. Den här gången var det banarbete. Men det bord varit känt länge så de borde ändrat avgångstid. Men man kan köpa biljetter tre månader i förväg och så länge har kanske inte arbetet varit känt. Ibland blir hela tåg inställda och folk hänvisas till andra tåg, vilket gör att man blir 50% sen. Är det pengar som är felet. Är det ineffektivitet? Är det dum personal? Är det en medveten strategi? Eller är det för högt ställda förväntningar hos kunderna? Jag tror på topptung organisation med strikta regler som de anställda inte vågar bryta. Men jag har ingen insyn alls i företaget. Men jag gillar att fundera istället för att klaga, det är mer lärorikt :)

Inga kommentarer: