söndag 3 oktober 2010

Peace, Love and Understanding

Ledarskapskursen handlade i mångt och mycket om medmänsklighet och förståelse. Samtidigt som den beskrev storföretagsledarskap som pressade scheman och effektiviseringsfokus. Istället för fokus på kärlek, trivsel och förståelse handlar i grund och botten vårt företagsklimat idag om två saker, två saker som dessutom inte är saker utan påhittade abstrakta ting, nämligen tid och pengar.

För mig är det väldigt logiskt att människor inte baserar sina liv på att få in så mycket pengar som möjligt utan att ha så roligt som möjligt, så kommer pengarna in på något sätt. För mig är det även väldigt logiskt att företag inte baserar sin existens på att få in så mycket pengar som möjligt, utan att göra så mycket nytta som möjligt. Pengar och tid är bara påhittade mellanled för att uppnå visionen. Någonstans på vägen försvinner kopplingen till visionen och en jakt efter mycket pengar på kort tid uppstår istället. Då tappar företaget och sina anställda sitt hopp och blir istället en slav till företagsägarna.

Bilden gjorde jag under kursen och den beskriver min syn på storföretag och dess anställda. Solgubben representerar så klart mig själv :)

Väldigt ofta fick jag feedbacken att jag är intressant eftersom jag tänker utanför boxen. Samtidigt fick jag feedbacken att om jag inte accepterar gällande tidspress och krav på struktur så har jag inte i storföretagshierarkier att göra.

2 kommentarer:

Per sa...

ACME?

Anders Holmberg sa...

Från Wikipedia: "Acme, äv. ACME, är ett fiktivt varumärke som används i amerikanska media. Acme existerar inte i verkligheten utan används ofta för att kunna fylla ut behovet av ett firmanamn utan att göra reklam för ett existerande företag."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Acme

Det kommer att användas mer och mer på bloggen för att påpeka att jag inte menar Saab specifikt när jag pratar om storföretag.