söndag 5 december 2010

Tankar om management

"När vi tillsätter ledare så är det inte så att vi har en hel drös att leta bland, vi får ta de få vi har." Det svaret fick jag på jobbet när jag ifrågasatte kompetensen på vissa ledare. Och inom just mjukvara är det svårt att hitta ledare av den enkla anledningen att ledarna behöver ha jobbat mycket som programmerare. Som programmerare är man kreativ och skapar saker varje dag. Som ledare är man uppföljande och ser till att saker görs på rätt sätt. Det är helt andra belöningssystem som kickar i gång i hjärnan för de två olika rollerna.

Är man programmerare så är man det för att man gillar att vara kreativ. Att sedan bli befordrad till en position som inte mättar det kreativa behovet kan vara förödande. Paul Grahams åsikt om detta är:

How can I avoid turning into a pointy-haired boss?
The pointy-haired boss is a manager who doesn't program. So the surest way to avoid becoming him is to stay a programmer. What tempts programmers to become managers are companies with old-fashioned corporate structure, where the only way to advance in salary and prestige is to go into management. So if you want to avoid becoming a PHB, avoid such companies, and work for (or start) startups.


Jag är teknisk teamledare för att jag tycker att det är en lagom nivå att jobba på. Mitt uppdrag är att se till att saker utförs i rätt ordning så att vi kan leverera med rätt kvalitet. Jag har folk som gör det vanliga implementationsjobbet och jag trivs med jobbet. Men ändå längtar jag efter att få vara en i gänget som faktiskt kodar och tillverkar grejerna.

Mark Freedman intervjuades i This Developers Life i ämnet och har bloggat om intervjun. Mark var själv nära att fastna i managementspåret. På hans tidigare jobb fick han frågan att ha måste bestämma sig för att bli ledare eller programmerare. Mark grubblade en stund och sedan sa han upp sig. Frågan är om det inte är samma resa jag håller på med. Jag fick samma fråga i mars i år och jag vägrade acceptera den, så utan att förstå det då är det kanske inte så konstigt att jag byter jobb nu.

På nya jobbet har jag sålt in mig som teamledare, men de insisterar på att jag måste kunna fler tekniker och branscher innan jag blir riktigt vass. Och så länge ska jag programmera. Boyakasha! Det är ju exakt vad jag vill göra! Kommer osökt att tänka mitt gamla inlägg om mjukvarunörden slår tillbaka!

Inga kommentarer: