måndag 6 december 2010

Underbara automatiska back-up!

Till mitt företag Förnuftkonsult har jag köpt in en härlig mac-dator och kopplat på en Time Capsule som automatiskt tar back-up på allt jag har på datorn en gång om dagen. Det fina med just den här uppsättningen är att det funkar direkt och är superenkelt! Jag behöver aldrig mer vara orolig för att förlora data vid en hårddiskkrasch eller att jag råkar ta bort en fil som jag behöver.

Idag fick jag ett konstigt fel när jag jobbade med Förnuftkonsult.se som jag inte lyckades få bort. Felet uppträdde dessutom bara i Google Chrome och inte i Safari. Istället för att lägga flera timmar i felsökning backade jag bara till hur hemsidan såg ut igår genom att hämta gårdagens filer. Ta en titt på bilden här så ser ni vilket härligt grafiskt gränssnitt Apple har tagit fram. Man stegar fram och tillbaka i tiden genom pilarna i mitten, väljer det datum man vill ha och trycker på återskapa. Lätt och enkelt på the Apple Way, och min hemsida är räddad!



Jag vet att det här funkar i Windows och Linux också, men poängen är att det här är är så enkelt att man tar till sig tekniken. Kan ni förresten tänka er att det finns professionella mjukvaruutvecklingsföretag som inte har stöd för att backa tillbaka i tiden. Helt vansinnigt!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag kan tyvärr tänka mig att det finns professionella mjukvaruutvecklingsföretag som inte kan gå tillbaka i tiden då jag själv har upplevt det.

Dock anser jag att professionella mjukvaruutvecklingsföretag bör använda versionshanteringssystem i form av t.ex. git (som råkar vara min favorit) eller svn för det material som produceras.

Timemachine är förstås också bra, men jag ser det mer som ett sätt att snabbt återställa ett fungerande system (och alltså mitt arbetsredskap) i händelse av diskkrash (t.ex.)

Det Timemachine ju inte gör är att tala om VARFÖR en ändring har gjorts.

Anders Holmberg sa...

Helt klart behövs det ett starkare verktyg än Time Machine för att sköta versionshanteringen i professionella utvecklingsteam. Speciellt när flera personer jobbar i samma filer.

Man får alltid väga fördelarna att ha på versioner och kunna merga och diffa olika versioner, kontra nackdelarna i form av overheadarbete som in/utcheckning etc.

Time Machine är ett bra insteg till versionshantering, om man är ensam i filerna, eftersom man aldrig behöver bry sig om hanteringen förrän man behöver gå tillbaka i tiden, och när man väl gör det är det ett intuitivt gränssnitt. Det här är så enkelt att jag kan haka på det på mammas dator och instruera henne över telefon om hon behöver återställa. Kan du fixa det med Git till din mamma? :)