tisdag 14 december 2010

Fest i olika grupper

Fest med Norrköpings synfoniorkster
I torsdag var jag och tittade på Emmas sista spelning för säsongen i Norrköpings Synfoniorkester. Alla verkade sjukt taggade och genomförde en härlig spelning. När Emmas mamma frågade hur det var svarade jag "bra". Jaha, svarade hon, var det Brahms. Och det var det tydligen. Score!

Efter spelningen var det avslutningsfest med orkestern och jag hade tagit på mig en kulturmässigt blå kavaj med stickad tröja under och kände mig väldigt estetiskt korrekt. Den illussionen dödade en härlig dam direkt när hon sa att det var trevligt med någon som kommer från en annan grupp och som sticker ut klädmässigt. Jag har mycket kvar att lära där :)

Julfest med nya jobbet
I fredags väntade julfest med nya jobbet. Obligatorisk utklädnad till Luciatåg var dresscoden. Samtliga lydde och jag kände mig genast mer klädaccepterad i denna gruppen än på festen dagen innan :) Nya jobbet Netlight verkar i alla fall vara rena himmelriket för mig. De står och förklarar att de ska styra organisationen på EXAKT samma sätt som jag förespråkar. Jag har funderat på inverterad pyramid istället för klassiska hierarkin med chefen högst upp, sedan mellanchefer, sedan arbetare, sedan kund. Netlight nämnde istället nätverksorganisation som är precis det ordet jag letat efter. I'm lovin' it!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Linköpings universitet presenterade sin organisation i termer av en nätverksorganisation för 10 år sedan :) Jag tror nog det delvis har ändrat sig sedan dess.

Anders Holmberg sa...

Oj, ligger jag så långt efter i buzz-wordsen. Det känns som en smidig organisering i mindre företag. Jag funderar på vad det kan innebära om kunden nätverkat ihop sig med en viss anställd, om detta kan vara dåligt på något sätt. Jag blir gärna buddy med min verkstadskille, kassör eller städerska (tog dessa som konkreta exempel där man kanske egentligen ska ha kontakt med säljavdelningen).