onsdag 24 mars 2010

Ledarskap på storföretag

När jag började på Saab var jag en hetsig ynglig som ville leda världen mot ljuset. Allt eftersom insåg jag att tekniska uppdrag är lite roligare och det var först idag när chefen frågade åt vilket håll jag ville som jag började känna efter varför jag går mot teknik. Här följer mitt svar:

Hej XXX,

Jag kommer alltid att jobba i mer eller mindre ledande positioner, det är där jag trivs. Jag är bara lite förvirrad över ledarskap på Saab.

Efter att ha lett ARCUS insåg jag att projektledning på Saab handlar för mycket om fight med linjen, och det bekräftas i Neuron, och det är inte ledarskap för mig. Efter neddragningar och resurspusslet 2009 blev jag osugen på linjearbete, du slet mycket men blev ändå överkörd på slutet. Så just nu är det tekniskt ledarskap jag är intresserad av. Scrummasterliknande uppdrag är egentligen det som lockar mest för tillfället och därför håller jag på och lär mig alla delar av mjukvaruarbetet. Därav målen för 2010 från PoU-samtalet:

Mål jag vill uppfylla 2010
1. Lära mig hur test genomsyrar hela projektet.
2. Utveckla programvara som når kund eller beställare.
3. Lära mig best practice inom programmering.
4. Leda utvecklingsarbete.

Jag tänker inte bli ytterliggare en ledare utan teknisk kunskap (Pointy Haired Boss) så därför prioriterade jag kursen Certifierad Testare.

Mvh Anders

Utan att gå vidare konstaterar jag bara att ledarskap på storföretag inte handlar om att leda människor utan om att slåss mot linjehierarkin, att få behålla allokerad personal och att få behålla tilldelad lokal etc. Tänk på det alla ynglingar som drömmer om att bli projektledare.

5 kommentarer:

Carl sa...

"Pointy Haired Boss", sjukt bra ;)

Anders Holmberg sa...

Läs "How do I avoid turning into a PHB"-svaret på http://www.paulgraham.com/raq.html. Tredje frågan.

nisse sa...

:) Jag håller faktiskt inte med dig fullt.
Jag kan iofs haft lite tur, de projekt jag drivit har antingen varit av den storlek att vi gått under radarn eller så pass prioriterade att linjen måste.
Viktiga är att inte se linjen som någon man slåss med, rent formellt är det faktiskt dom som beställt alla projekten.
Vi kan snacka om detta någon gång.

Anders Holmberg sa...

"Fight med linjen" är ett diffust begrepp. Det jag egentligen menar är att dialogen med linjen och externa parter känns större än dialogen med gruppen.

Projektledaren är därmed inte fotbollscoachen som sammanfogar sitt lag att jobba mot ett gemensamt mål. Projektledaren är snarare säkerhetschefen som ser till att ingen galen supporter kommer in på planen och stör matchen.

Detta är inget önskvärt läge, eller kanske ens ett sant läge, men det är så jag uppfattar läget. Så länge jag uppfattar läget så är jag hellre en av spelarna på planen, eller materialaren som hjälper alla att prestera max.

Per sa...

Hmm, tror det har mycket med personlighet att göra, samt kunskapen om att ge&ta. Är man duktig på analys och riskhantering i projekt så "vinner" man nog också lättare. Sen behövs det nog lite motgångar och fighter mot linjen för att man skall bli en bra projektledare i längden.

Det du vill göra är att jobba med människor. Det tror jag man gör bäst genom närvaro och förståelse. Så du gör helt rätt i att lära dig tekniken först.