lördag 18 december 2010

Känslan av att vara viktig

"Alla har ett behov av att känna sig viktig" sa Abraham Lincon. Nästa gång du känner dig nere kan du fundera om det är för att du inte fått känna dig viktig. Det handlar om bekräftelse i förhållande, bekräftelse på jobbet eller bekräftelse genom att skänka pengar till musikhjälpen. Jag insåg just att jag halkat efter i att känna mig viktig och när jag blir riktigt svag börjar jag istället att klaga på andra så att man känner sig viktigare än dem. En bra insikt men ett tokigt beteende.

När jag bli chef ska jag bygga min känsla på att jag är viktig när jag får mina medarbetare att känna sig viktiga. Det kommer att bli lyriskt. Just nu är jag på väg till Emma så vi kan ge varandra känslan om att vi är viktigast i världen, för varandra. Med den känslan kan inget krossa oss!


2 kommentarer:

Jocke N sa...

Tjena Anders, du får ha det gott, ser fram emot dina analyser av ditt nya jobb lika som ditt gamla. Noterar även glatt att du skrev "när jag blir chef" istället för "om jag..." precis som förutspått :)

Anders Holmberg sa...

Hej Jocke!
Alltid lite nervöst när man ser att kollegor läser bloggen :) Tack för kommentaren, den värmde och jag har visat den för föräldrarna :)

Om du missade mitt tidigare inlägg där du förutspådde mig så finns det här: Ledarskap på Storföretag - fortsättning.

God Jul!