lördag 13 november 2010

Googles kodtest


Jag förespråkar starkt att kodtest eller liknande test görs vid nyanställning av programmerare. Några som har fattat detta och som alltid kör det är Google.

I våras sökte jag en tjänst på Google i Stockholm om nu har jag precis gjort testet. Man fick välja mellan C, C++, Java och Python. Att det inte är språkberoende är vettigt för då testar man mer förståelse för problemlösning med avseende på algoritmer och minnesanvändning, istället för grafisk programmering av specifika GUI-paket eller databaskopplingar.

Uppgifterna var ungefär som vid universitetet i kursen "Analys och konstruktion av algoritmer", de handlar om att processa data på olika sätt utan att använda några standardfunktioner. Man har 90 minuter på sig för tre uppgifter.

Första uppgiften gick finfint och jag fick med bra felhantering. Andra uppgiften tolkade jag fel och fick strukturera om totalt. Tiden gick och när det bara var totalt 20 minuter kvar vågade jag inte fortsätta utan submittade en icke-lösning för att komma vidare till uppgift tre. Uppgift tre var ett skolboksexempel som jag knappade in på tre minuter och hade testat helt och fullt efter ytterliggare tre.

Över lag är jag grymt nöjd med testet och mitt genomförande av testet. Synd att jag tiltade på andra uppgiften och därför bara klarade två av tre. Så även om Google inte vill ha mig så var det riktigt kul att göra deras test och att känna att jag varit med i matchen och fightats!

Inga kommentarer: