söndag 14 november 2010

Boken som fick bägaren att rinna över

"If your company’s goal is to become fast, responsive, and agile, more efficiency is not the answer—you need more slack."Tom DeMarco beskriver i boken Slack vilka effekter och känslor som uppstår i stora organisationer givet vissa förutsättningar. Det är en helt fantastisk bok som fick mig att tappa hakan och bli blek i ansiktet av olika insikter

Jag har förstått grundförutsättningar i stora organisationer, och jag har även förstått att de inte kan ändras från gräsrotsnivå. Efter att ha provat fabriken nu i fyra spännande och galet givande år är det dags att prova en mer individbaserad mentalitet för att avgöra vad som är bäst för marknaden, produkterna, kunderna och arbetarna. Gissa om det ska bloggas framöver! :)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Anders,

Boken ligger nu på bordet och kommer att läsas under julhelgen. Jag kan rekommendera "Världes ovanligaste arbetsplats" av Richardo Semler. En bok helt i din smak lovar jag.

Gul Jul!

Önskar Johan R.

Anders Holmberg sa...

Tack för tipset, Johan! Jepp, den verkar vara i linje med mig. Nyttigt med success stories inom det man predikar. Din belåtenhet av Slack är helt upp till igenkänningsfaktorn, hoppas den faktorn är låg. :)

God Jul!