måndag 8 november 2010

Det där med bokföring

Tidigare har jag haft svårt att förstå egenföretagare som gnäller om bokföring. Hallå det är ju det de lever av. Utan dokumenterade finanser, inga stålars. Så enkelt är det. Själv börjar jag känna att det redan packar på, trots att jag inte fakturerat en timme än. Det ligger räkningar här och var, de olika resorna jag gjort håller jag i huvudet än så länge men det börjar fylla upp hjärnan.

Någon sa att det inte var tillåtet att använda Excel utan att man måste ha ett godkänt program. Det låter så dumt att jag trotsar det.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Enligt bokföringslagen (eller bokföringsnämndens rekommendationer angående densamma):

"Bokföringen ska alltid ske på ett varaktigt sätt och det som har bokförts får aldrig utplånas eller göras oläsligt. En ändring i bokföringen härefter måste alltid följa bestämmelserna i punkterna 36–38 om rättelse av bokföringspost. Det innebär att preliminära poster i bokföringen som kan ändras i efterhand och där inte ändringen framgår av bokföringen inte uppfyller kraven för bokföringsskyldighetens fullgörande."

Dvs. du får inte bokföra i Excel där du kan gå in och ändra värdet i en cell tre månader senare utan att det lämnar ett spår efter sig. Ändringar skall göras med hjälp av en ändringspost. Typiskt som med de olika källkodshanteringssystem vi utvecklare kanske är mer vana vid. Man ändrar inte i historien, man gör sin ändring och skickar in en ny commit.

Anders Holmberg sa...

Aha tack Per!

Då vet jag vad som gäller även om jag inte förstår syftet med det. Att det är rätt på slutet torde vara viktigare än att det finns spårning på ändringar.

Antagligen är det här ett sätt att hindra folk att frissera siffror innan redovisning, och kan inte motiveras på annat sätt. Så jag får väl gilla läget.

Unknown sa...

Ja, det där ska ju användas i kombinationen med kravet på att registrera alla affärshändelser ASAP.

Skatteverket särger:
"Du ska löpande bokföra uppkomna affärshändelser i grundbok och huvudbok. Kontanta in- och utbetalningar ska bokföras senast påföljande arbetsdag, övriga affärshändelser så snart det kan ske. Det innebär att affärshändelser som inträffat under en kalendermånad ska bokföras senast under den påföljande månaden."

Gör man detta på tidigare beskrivet sätt kan man som du säger inte sitta i slutet på året och ändra saker hur som helst om man märker att det man gjorde i januari inte var skattemässigt fördelaktigt.

"Att det är rätt på slutet" är förstås huvudsaken, men Skatteverket litar ju inte på dig när du säger "det är rätt, jag lovar". De vill kunna kontrollera själva, utan risk för "historieförbättring". Därför måste du även spara ALLA bokföringsuppgifter i 10 år, i det format de kommer till dig. Dvs. sådant som kommer in på papper skall sparas som papper. Får du en faktura som en PDF-fil skall den filen sparas i 10 år.

Detta är vad jag tycker minst bra om. Jag skulle gärna skanna de papper jag får och sedan lämna dem (strimlade) till återvinning så fort som möjligt.

Skatteverket har publicerat en sida med lite lättläst info i ämnet (mer lättläst än lagtexten iaf).

Unknown sa...

Sen säger jag inte att jag tycker att är bra med alla dessa petiga krav, eller att det inte finns företagare som lämnar en påse kvitton till sin redovisningskonsult en gång om året, men det finns ju en affärsmässig anledning till att hålla koll på finanserna också. Så man vet hur mycket pengar man får in och kan se om firman går bra eller skall läggas ned innan den äter upp besparingarna. Men jag tycker absolut att skatteverket kunde göra det hela lite enklare för oss.

Anders Holmberg sa...

Ja kravet på att spara kvitton i originalformat känns ogenomtänkt. Det kommer nog att förbättras snart.

Att sätta regler för att affärsmän ska tvingas hålla reda på sin egna ekonomi är både att hjälpa och att idiotförklara. I vissa sammanhang är det bra att ha hårda regler till nybörjare och de som känner till reglerna vet vad man kan tumma lite på.

Seth Godin har skrivit en smart grej som förkortas till:
Novice - wants to be given a manual, told what to do, with no decisions possible.
Expert - writes the manual, doesn't follow it.