tisdag 4 januari 2011

Läsarstorm idag

Jag brukar ha ungefär 10-15 läsare per dag på bloggen (okänt hur många som läser RSS-en) och jag har ungefärlig koll på vilka ni är. Igår valde jag att gå lite åt det företagspolitiska hållet och tycka att både företag och arbetare tjänar på att komma överens. Samtidigt ville jag manifestera min tro på det öppna internetsamhället som är oundvikligt i mina ögon.

En liten knäpp på näsan om mitt öppna internet fick jag när det började välla in besökare på min privata blogg. Idag kom jag nämligen upp i 72 besökare och efter lite research hittade jag anledningen: Dagens Nyheter (DN.se) har i sitt blogg-genomsökningsverktyg hittat mig och lagt mig på sjunde plats i listan över relaterade bloggar om nyheten jag bloggade om.

Nu blir jag lite sugen på att stänga bloggen från genomsökningar. Jag blir lite sugen på att hålla den för rätt läsarkrets. Allt ska inte gå ut till alla. MEN!!! Det här är ju inte vad jag egentligen tycker om informationsspridning. Hur ska man göra?

Ska jag självcensurera mig och släppa allt till alla?
Ska jag säga vad jag tycker till vissa få?
Ska jag fortsätta att tycka att wikileaks är bra?
Ska jag rätta mig i ledet över folk som aldrig våga tycka något utan istället svär och knyter handen i fickan?

I grund och botten tror jag att internet är självsanerande. Det som berör många kan komma att spridas till många, oavsett hur mycket det försöker stoppas. Vissa ämnen kan blossa upp och spridas till fler än den vanliga skaran, men de nyfunna läsarna brukar försvinna på några dagar.

En intressant finess med internet är just att man kan se vilka som läser vad. Tänk på det!

1 kommentar:

Per sa...

Appropå att se vad andra läser:

http://www.gorgos.se/2010/12/stjal-aldrig-en-dator-fran-en-hackare/