tisdag 5 oktober 2010

Manifest för Agil säkerhetskritisk systemutveckling?

Vi finner bättre sätt att utveckla programvara
 genom att utveckla själva och hjälpa andra att utveckla.
 Genom detta arbete har vi kommit att värdesätta:

Individer och interaktioner framför processer och verktyg

Fungerande programvara framför omfattande dokumentation

Kundsamarbete framför kontraktsförhandling

Anpassning till förändring framför att följa en plan

Det vill säga, medan det finns värde i punkterna till höger,
värdesätter vi punkterna till vänster mer.

Dessa ord bygger upp ett manifest som 17 erkända utvecklare kom fram till när de bestämde sig för att hjälpa världen ifrån ej fungerande vattenfallsmetoder. Den erfarenhet jag samlat på mig säger att många småföretag anammat tankesättet väl, medan många storföretag fortfarande värderar orden till höger ovan.

Inom just säkerhetskritisk mjukvara som jag utvecklar tror jag att det behövs en omfattande dokumentation. När det handlar om miljardorders mellan nationer är det kanske rimligt att kontraktsförhandlingar är att föredrag för att slippa kravglidning. När det är många komponenter i ett komplext system som ska integreras är det möjligt att det är viktigt att följa en plan och förbjuda förändringar. Och när det är produkter som spänner över 10-20 år är det möjligt att processer och verktyg som kan bestå är viktigare än individer som försvinner till nya arbeten efter några år.

Om någon av er har tänkt ut vilken sida man bör befinna sig på för säkerhetskritisk mjukvara så tveka inte att maila mig på anders.holmberg@gmail.com eller ännu hellre, posta en kommentar.

Ps: Jag vill gärna applicera det agila manifestet på säkerhetskritisk mjukvara men jag vill även tänka kritiskt om det innan jag gör det.

[Tillagt i efterhand]
Agildiskussionen är het på jobbet och till min hjälp har jag hittat en underbar artikelserie på Open-DO. Snart kommer mina argument att krossa allt motstånd och David ska segra mot Goliat! :)

Inga kommentarer: