måndag 18 oktober 2010

Fabriken är död, länge leve media!

Alexander Bard är en sällsynt intelligent människa och har länge forskat i hur internet påverkar och tar över världen. Vill du förstå varför stenåldern är helt ickerelevant i dagens undervisning och varför invandrare tillhör Sveriges överklass samtidigt som vissa 30-åriga vita män tillhör underklass rekommenderar jag starkt att ni tittar på den här föreläsning av Alexander. Den är en timme lång men kommer att förändra er bild av samhället, jag lovar!

Denna övergång som dagens fabriker står inför är långt ifrån smärtfri. Eriksson klarade det, som Alexander säger, genom att sparka alla mellan 30 och 35 år för att få in en bredare personalstyrka med större nätverk. På jobbet märker jag att största arbetet händer inte i linjeorganisationerna utan i de personliga nätverk som finns både inuti men även utanför företagen. Vi definieras numera av vilka nätverk vi har, tänk på det alla företagsledare som förbjuder Facebook på arbetstid.

1 kommentar:

Per sa...

"Det fysiska rummet är underordnat det virtuella rummet" (tid 59:20)
Hmmm, ett visst nytt företag verkar redan vara ute och cykla. Är du säker...

Till en början tyckte jag nog att denna film skall man visa för lärarstudenter... så¨kanske barnen slipper läsa om sten/brons/järnåldern och lära sig något vettigt istället. Så efter denna kommentaren hoppas jag att inte Packe pluggar till historialärare :)


Attention eller attension... hmm inget ord som finns i google's svenska ordbok. De kanske skall lära sig av Alexander Bard.