måndag 5 april 2010

Kundservice på Rejmes i Linköping

Ibland bemöts man av service som är något sämre än man förväntat sig. Ibland ber servicegivaren om ursäkt och det blir frid och fröjd. Ibland blir det dåligt igen och ytterliggare en ursäkt accepteras. Men om det blir fel en tredje gång och ingen ursäkt kommer börjar jag blogga om det. Speciellt när jag tycker att det handlar om en blåsning från Rejmes sida. Det här är en dokumentation av deras bemötande som jag ska använda vid kontakt med Rejmes eftermarknadsansvarig. I förlängningen ska det nog bli ett inlägg i Vi Bilägare med så jag tar gärna emot feedback.

Bilen har skadats två gånger så att omlack av vissa delar behövts göra. Båda gångerna har Rejmes bilskadeverkstad hanterat omlackningen.

Första gången säger Rejmes de att bilen skulle vara nytvättad för att annars tar de inte ansvar för övriga lacken om den skadas av smutsen när de skyddstejpar. När jag i efterhand ifrågasatte det fick jag en tvättcheck till deras biltvätt, så låt gå. När jag kvitterade ut hyrbilen som jag har rätt till enligt försäkring hävdade Rejmes att självrisken på hyrbilen är 12000 kr oavsett om det är jag eller någon annan som orsakar skada på hyrbilen. Jag kunde däremot köpa självriskeliminering på hyrbilen men det stod inte försäkringsbolaget för. Efter omlackningen fanns lackdamm på övriga delar för att de skyddat dåligts så bilen fick lämnas in igen.

Andra gången på Rejmes lackfirma var några månader senare pga en parkeringsolycka från min sida. I bilden nedan ser man att det är färgnyansskillnader på fram och bakdelen. Tittar man noga på bilen så ser man rinningar i lacken på bakstolpen. Jag har inte konfronterat Rejmes detta men ämnar göra det snart.



Över till Rejmes vanliga serviceverkstad. Tre servicar har gjorts. Två har gått smärtfritt men när jag skulle hämta bilen efter en service gick det inte att starta den och alla plastkåpor var inte fastsatta i kupén. Fick hyrbil och den här gången ingick självriskreducering. Fick en hink med bilvårdsprylar som kompensation så det var ok.

Finalen på deras företagsamhet kom i vinterns då jag fick problem med kyla. En morgon med -20 grader ute vägrade bilen att starta. Jag ringer Rejmes och kollar om det är läge att ringa Volvo Assistans. Det är nämligen så att om jag servar bilen på volvoverkstad så ingår Volvo Assistans ett år, Rejmes rekommenderade ett samtal till Volvo Assistans och gav mig telefonnumret. Efter 45 minuter telefonkö kom jag fram. Assistancekåren som samarbetar med Volvo Assistans kom ut och provade länge och väl. Efter ett tag konstaterar Assistancekåren att bilen är sur och ska köras till Rejmes. Väl hos Rejmes bemöts jag inte av någon, personalen står och ser bekymrad och upptagen ut ca 15 minuter tills assistancekåren får lite lugn och ro från sin mobiltelefon. När Rejmes får höra att jag kör på etanol idiotförklarar de mig och hänvisar till handboken att motorvärmare måste användas vid kyla. (för övrigt står det att motorvärmare bör användas vid kyla). När jag frågar om min hyrbil som jag har rätt till tittar Rejmes argt på mig och säger att någon hyrbil blir det inte tal om idag för de finns inte inne. Efter ett tag går iaf Rejmes med på att skicka ett fax (!) till Volvo Assistans för att fråga om hyrbil. Han ber mig att sitta ner och vänta på svar på faxet. Vid första faxförsöket är det upptaget hos mottagare och Rejmes konstaterar att det inte går att få tag i dem eller någon bil. Jag erbjuder mig att skippa hyrbil om jag får skjuts till jobbet och ta taxi till Rejmes dagen efter. Taxi var inte okej men skjuts till jobbet fick jag. I bilen påpekar Rejmes igen hur dumt det är att köra på etanol och att man måste följa instruktionsboken. (nu hade jag förvisso 20% bensin i tanken plus att etanolen i sig innehåller 10% bensin. vilket är vad handboken rekommenderar).

Dagen efter ringer Rejmes och säger att eftersom bilen har blivit sur så måste olja och oljefilter bytas samt tändstift torkas av. Det här är Volvos rekommendation hävdar Rejmes och vill ha blygsamma 3500kr för lagning av sur etanolbil. Eftersom jag anser att det är Assistancekåren som gjort bilen sur vill jag att de betalar. Jag ringer Volvo Assistans som jag har avtal med och de hävdar att jag får ta det med Assistancekåren. Assistancekåren brusar oprofessionellt upp och vägrar betala något, de tycker att Rejmes tips om att inte göra en etanolbil sur är rena nonsen. Rejmes hävdar att de inte har det minsta med saken att göra, trots att det är tack vare service hos dem som Volvo Assistans har förlängts.

Det hela slutar med att jag pratar med många motorkunniga personer och ingen kan förstå att olja skulle bli förstörd av att motorn blir sur. Det är två helt skiljda system. Jag synar därför Rejmes bluff och tar ut bilen utan lagning. Åker däremot på 320kr i undersökningsavgift för att få reda på att bilen var sur, vilket var anledningen till att den kom till verkstan i första hand.

Jag accepterar att det blir fel ibland. Och i många fall har Rejmes bett om ursäkt och kompenserat mig. Men det här senaste känns som en ren blåsning, där de idiotförklarar kunden över disk och hittar på lagningar på fel som inte finns. Jag hällde i en flaska k-sprit i tanken och lät bilen stå i varmgarage en natt och har inte haft några problem sen dess.

Den här fighten tar jag för alla okunniga bilägare som litar på Volvos varumärke om trygghet och säkerhet. Den här fighten tar jag för att hjälpa Rejmes att se över sin kundservice. Den här fighten tar jag för att jag tycker att servicen i Sverige är sämre än jag förväntar mig. Jag börjar med att försöka förändra servicen innan jag förändrar mina förväntningar på den.

Filmer och inspelade samtal finns och ska läggas upp så småningom. Jag ska bara få tillbaka min iMac-dator som varit på lagning i en månad för ett fel som fanns vid leveras. Men det är ett annat blogginlägg… Om Digitall Inn i Linköping.

1 kommentar:

Per sa...

Det finns recensionssidor, typ. eniro som jag tycker du skall använda dig av så att allmänheten varnas för dåliga företag.