måndag 8 februari 2010

Vågar inte stressa längre













Foto: Gunnar Lundmark/Scanpix

Det verkar inte bli någon överklagan av Kistadomen där en enskild konstruktör är den enda personen som straffas. Ingen kontrollant, chef, förman, tillverkare eller kvalitetsansvarig verkar vara ansvarig här inte.

Domen är lika intressant för mig som jobbar med säkerhetskritisk mjukvara som för säkerhetskritisk entreprenad: Designar jag rymningsskyddet fel i vårt obemannade flygplan ligger några städer farligt till. Om jag stressar och försöker ta genvägar för att projektet ska uppnå milstolpar är det alltså jag som straffas? När man skriver det så här känns det självklart men när projektledaren hävdar att produktledningen beslutat att ett första otestat program ska levereras om en vecka så är det väl deras ansvar om saker går snett? (fingerat exempel) Det hela ger mig en väldig olust att stressa i fortsättningen. Många studier visar att programmerare gör 30% fler fel om de är stressade, och kombineras detta med domen har jag väldigt mycket kött på benen att jobba vidare i normalt tempo hur mycket det än stormar runt omkring mig.

Snälla Gunnar Lundmark. Stäm mig inte för att jag använder din bild. Säg bara till så tar jag bort den =)

2 kommentarer:

Per sa...

Nu ser jag inte själva konstuktionsbrottet i bilden men med lite maskiningenjörshumor skulle man kunna säga att konstuktionen var stressad och fick ett utmattningsbrott. Allt och alla behöver alltså lite lugn och ro.

Anders Holmberg sa...

Well played! Du får stora ingenjörspriset för den kommentaren! :)