söndag 14 februari 2010

Process improvement

Går jag på en fest i Linköping finns det alltid andra SAAB-are där, det bara är så. Det tar några timmar men förr eller senare börjar vi alltid diskutera möjliga processförbättringar. Vi diskuterar en stund om vad som är dåligt, hur det skulle kunna göras bättre och att vi är lite avis på Google och andra coola mjukvaruföretag. Detta kan vara tecken på två saker. 1) Antingen är vi väldigt asociala och vågar bara umgås genom att klaga på något vi har gemensamt, eller 2) Det finns väldigt många tänkande medarbetare som vill förbättra situationen, arbeta effektivare och få mer glädje i jobbet.

Som en miniserie av mjukvaruutveckling, projektstyrning, utvecklingsmiljö etc ska jag blogga varje dag i en månad om dessa diskussioner. Hjälper ni till att kommentera tankarna kan jag i mars sammanställa många fina förslag till chefen.

Förra året var jag på Toyota i Japan och tittade på helautomatiserade svetslinor, och helmanuella slutmonteringslinor. Jag frågade en minster på svenska ambassaden i Tokyo varför de inte automatiserar rubbet och ersätter alla arbetare med robotar. Svaret var briljant: "A robot doesn't think about the process."

Inga kommentarer: