fredag 19 februari 2010

Förbättringsförslag 5: Lär av andra

Ibland möts man av en ”Not invented here”-filosofi. Det kan handla om dataprotokoll, kravspårning, dokumentinnehåll eller helt vanligt arbete. Vi är glada ingenjörer som gillar att lösa problem, så när vi ser ett problem så löser vi det, med tillgänglig kunskap.
Tillåter du dina utvecklare att läsa facklitteratur några timmar i veckan kommer deras kunskap öka och de kan snabbare känna igen standardproblem och veta hur dessa ska angripas med standardlösningar.

Jag lägger ca 2h arbetstid och 5h fritid i veckan på att läsa in mig på det jag jobbar med. Utöver det läggs 2h av fikaraster att diskutera vad som har lästs under veckan. Det har gjort att jag tycker att arbetet är avsevärt mycket roligare, jag använder standardlösningar och standardarbetssätt. Jag har dessutom insett att de problem vi har idag inom mjukvaruutveckling är samma som fanns på 70-talet, så vi kommer inte att kunna lösa dem med stressade quickfixar. Lär av andra och du får en avsevärt bättre inblick i ditt eget arbete.

2 kommentarer:

Per sa...

Får man lägga 2h arbetstid i veckan på egenutveckling? För de flesta är svaret nej. Anders verkar trotsa systemet, dvs. gör det ändå, eller så har han fått lov av chefen. Hur som helst, hur kommer vi dit där detta är accepterat? Det är ju svårt att få ett projekt att bekosta personalfrågor. Alltså linjen måste bekosta detta... och där tar det ofta stopp för deras pengar är alltid på marginalen.

Om man skulle få betalt att en timma i veckan motionera då skulle färre bli sjuka. Men varför gör då inte företagen så... det är samma problematik.

PS. På Astra Zeneca får man göra ett nackövningsprogram efter en viss tids stillasittande (om man vill dvs.). Detta hade inte behövts om man motionerade regelbundet, enligt min mening. Priset hade säkert också varit det samma.

Anders Holmberg sa...

Hej Per!

Projektspecifik kunskap är inte egenutveckling eller en personalfråga. Det är en projektfråga och ska bekostas av projektet. Det är till projektspecifik kunskap jag använder ca 2h/veckan för att utföra mitt arbete. Ett övertydligt exempel är att slå upp i en bok hur en if-sats ser ut i C++, eller så kan jag prova mig fram. Ett mindre tydligt exempel är vad man bör tänka på när developer tests tas fram, och vilka vanliga misstag som görs. Jag väljer att läsa om detta istället för att gissa och göra felen själv. Generellt brukar man säga att i kunskapsindustrin är det billigare att personalen är utbildad än outbildad.

Som mycket handlar det om att få tillbaka pengar som satsas, och den bedömningen måste ske kontinuerligt. De företag som inte tillåter motion har (förhoppningsvis) gjort bedömningen att det är billigare att personalen motionerar på fritiden istället.