Det finns en skröna om en snickare som insåg att ritningen på ett bygge inte fungerade, så snickaren ändrade så att det skulle funka. När arkitekten såg detta ringde han byggherren som sedan skällde ut snickaren efter noter. Snickaren försvarade sig med att säga att han tänkte att om han ändrar lite så kommer inte huset att trilla ihop. Byggherren svarade med: ”Du ska inte tänka, du ska bygga!”
Mjukvaruutveckling är en lika kreativ syssla som snickeri. Många olika idéer behöver prövas innan en bra lösning finns. Gamla tankar måste kunna rivas upp för att testa nya lösningar. Lyckas man inte på de timmar man förutspått behöver man lägga fler timmar. Och utvecklaren måste ha tillåtelse för detta, annars framkommer den farliga attityden: ”Du ska inte tänka, du ska programmera”.
Känner utvecklaren att han vill bra saker men får svårt att motivera dem kanske han väljer att göra dåliga saker som inte behöver motiveras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar