måndag 15 februari 2010

Förbättringsförslag 1: Skaffa bra verktyg

Ibland ser jag konstruktionskonsulter som kostar 1000kr/timme som har fått en 19" skärm och en långsam dator för det är standardutrustningen hos oss. De har inte möjlighet att synka kalendern med telefonen och får inte automatiskt tillgång till snabba servrar.

Jag satt 30 minuter med chefen när jag ville ha 20” istället för 19” som kostar 50kr/månaden. Utan att få det. Jag satt 40 minuter med chefen för att övertala att jag behövde ett program att klippa och klistra i PDF-er, som kostar 100kr/månaden.

I min tidigare karriär som snickare förundrades jag alltid över förmannen som köpte snordyra Hiltimaskiner, specifika för varje tillämpning. Varje skruvdragare hade minst två batterier. Ibland 3. Det gick hur snabbt som helst att jobba med alla dessa verktyg. Roligt var det också.

Ge utvecklarna de verktyg de behöver utan att de ska behöva tjata om det. De ska använda sin energi på att utveckla era produkter istället!

Tillägg i efterhand: Idag har jag en härlig 24" skärm, en superbra Dell-laptop i aluminium, en roller-mouse, höj-och-sänkbart skrivbord, fria arbetstider, ny flashig Sony-Ericssontelefon. Allt är top of the line och varenda dag när jag kommer till jobbet och ser min arbetsplats blir jag glad och känner inspiration. Företaget satsar på mig och då vill jag satsa på företaget!










Image: Michelle Meiklejohn / FreeDigitalPhotos.net

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra att du tar 1§ i URL på allvar ;)

Puss från din Immaterialrätts-konsult!

Ps: Jag fakturerar endast 900SEK/H det är billigt.