söndag 3 april 2011

"Kasta dig framåt och inåt"

I utförsåkning finns ett väldigt bra tips som gör att mycket annat i åkningen faller på plats av sig själv: Kasta dig framåt och inåt.



Det intressanta är att det här tipset funkar överallt. Det handlar nämligen väldigt ofta i jobbet och livet om att våga och att sikta.

Nästa gång något går lite knaggligt för dig så fråga dig om du inte borde kasta dig lite mer framåt och inåt.

Bilden är från Åre där jag och 165 andra Netlitghtare kastar oss framåt och inåt. Hela tiden.

2 kommentarer:

Per sa...

Att kasta sig är ju alltid en teknik i sig...

Mina tips är:
* Luta dig framåt i svängarna så att skenbenet känner pjäxplösen. Släpp till lite i övergångsmomentet, då blir det ett rullmoment med vikten.
* Låt ytterskidan styra svängen. Testa att trycka fram ytterskidan lite så får du skönt grepp (tekniken tror jag kallas SwissTurn).
* Våga ta vinklar med kroppen dvs. luta dig inåt i svängen. Testa att kurva så att du kan nudda pisten med armbågen utan att ramla.

Anders Holmberg sa...

Schyssta tips!

Nu ser jag ännu mer fram emot nästa åkpass så jag kan slipa lite till stilen.