onsdag 30 mars 2011

50 min och två byten till jobbet

Varje dag går jag från hemmet 07.30. Tar buss till Gullmars, grön tunnelbana till Slussen och byter till röd tunnelbana till Gärdet. Sen går jag tio minuter till Värtahamnen och är framme 08.20. Det tar 50 minuter dörr till dörr enkel resa. 50 minuter pendling kan vara rätt soft om man hade suttit och sovit utan byten, men nu står man och trängs och har knappt något att hålla tag i under resan.


Jag blev rejält förvarnad om att det är drygt att bo i Stockholm pga pendlingstider. Och jag håller rejält med :) Jag kommer att tänka på när statliga bolag skulle spridas i landet. Några skulle placeras i Blekinge, närmare bestämt i Karlskrona. I protest krävde de som skulle flyttas med att ha max en timme till jobbet! Karlskronas länshövding tittade fundersamt och frågade Ja… har ni inte tänkt att bo i Blekinge? Ni kan köra genom hela länet på en timme.

Nåväl det finns för- och nackdelar med allt. Med den här saken är det bara att bita ihop.

3 kommentarer:

Per sa...

Vad tar det med cykeln?

I Linköping hade du 15 minuter.

Unknown sa...

Jag tänkte också spontant på cykel. Utan att veta exakt hur långt söder om Gullmarsplan du bor gissar jag att du kan cykla till jobbet på omkring 30 min. Alltså en tidsbesparing plus allt det positiva med att cykla. I alla fall såhär på vårkanten med sommaren tätt inpå.

Anders Holmberg sa...

14 kilometer, nuf said :) Men i september är min gröna linje (hagsätra) färdigrenoverad, så jag slipper ersättningsbussen jag tar idag, och jag hoppas på en totaltid på 20 minuter istället. Risk för besvikelse, men SL brukar sköta sig rätt bra.