söndag 3 april 2011

Dina sporter säger vem du är

De sporter man väljer att utöva säger mycket om din personlighet. Jag har till exempel aldrig tränat lagsport och jag är heller ingen teamplayer. Jag funderar då istället på mer hur jag kan optimera strategin och göra laget effektivare. De sporter jag har utövat avslöjar följande:

Taekwondo: Gillar att bli överbevisad och går igång av att någon är bättre än du.

Vågsurf: Gillar att bemästra det nästan omöjliga. Ger inte upp och lever på drömmen.

Fallskärmshoppning: Arbetar med riskhantering för att uppnå vansinniga resultat.

Snowboard: Älskar att misslyckas. Tränar genom att faila.

Utförsåkning: Vågar du inte så slår du dig.

Wakeboard: Trivs i att stå i centrum eftersom bara en åker i taget.

Att lägga sina tidigare sporter i CV-t skulle kunna säga mer än tidigare uppdrag.

3 kommentarer:

Per sa...

Om man inte är en teamplayer, vad ser du då för fördelar/nackdelar om man skall jobba som en teamledare/projektledare?

Henrik Stigell sa...

Jag känner att jag är intresserad av alla dessa sporter samtidigt, betyder det att jag är ... galen? :)

Anders Holmberg sa...

Hej Per!
En stor fördel är just som jag skriver att jag håller mig distanserad till själva spelet och tänker på förbättringar och effektiviseringar. Jag tar på mig rollen att tänka utanför boxen. Vilket lagspelarna i min mening inte ska göra så mycket. Det innebär dock att jag inte är lämplig för ledning i klassiska företagshierarkier där ledaren ska ha stenkoll på spelet i sig och delegera uppgifter. Sånt funkar ändå inte på 80/90-talister och istället leder jag med ståndpunkten att utvecklaren har den bästa kunskapen och behöver all stöttning den kan få, av management. Inte tvärt om.

Hej Henrik!
Många skulle nog vilja diagnosticera dig som galen. Min diagnos är att du är livsglad, driftig och orädd. Ser på din blogg att inte du heller sitter hemma och tittar på Så Ska Det Låta, så ofta :)

Och angående galen så gillar jag Mark Twains citat: "TIllhör du majoriteten är det dags att tänka om."