måndag 11 april 2011

Rätt Från Början istället för Snabbt Klar Och Rätta Senare

En viktig anledning till att japanerna producerar bättre bilar än amerikanerna är synen på "att vara färdig med uppgiften". Jänkarna fokuserar på att snabbt leverera nytillverkade bilar till kund så att pengarna strömmar in till fabrikerna. Att det finns många fel och brister i bilarna är något som jänkarna fixar senare på garantin, det gör inte så mycket eftersom affären redan är säkrat. De kör med Snabbt Klar och Rätta Senare

Japanerna har en annan approach. De tycker att bilar som innehåller fel inte är färdiga att levereras. Så fort de hittar ett fel stoppar de det löpande bandet. De reder ut vad felet är och åtgärdar det så att de är säkra på att bilar producerade senare inte innehåller samma fel. Bilen når kunden något senare, pengarna kommer in något senare i fabrikerna men garantiärendena blir färre.

Skillnaden mellan de två tillvägagångssätten är att med rätt från början får kund sin produkt något senare, men den håller högre kvalitet. Med rätt från början får fabriken klara sig utan inkomsten något längre, men får lägre totalkostnad när garantiärendena minskar.

Inom mjukvaruutveckling är det väldigt mycket Snabbt klar och Rätta Senare. Universiteten lär oss utvecklare att detta är helt rätt väg att gå eftersom det är gratis att ändra i mjukvara och att det är bättre att skicka iväg något halvfärdigt som kunderna kan få känna på. Folk skjuter från höften och gissar hej vilt och så fort det verkar funka så skickas det till kunden.

Min åsikt är att det här är fel väg att vandra. Nu när mjukvarubranschen mognar ställs hårdare krav från kunder. Det är inte längre funktionalitet som bringar champagne. Det är kvalitet. Kvalitet i form av robusthet och pålitlighet.

Jag är ledsen men branschen har inte längre behov av fort-o-fel-konsulter. Visst det finns fortfarande kunder som efterfrågar er, för att de också gillar fort-o-fel. Men de kommer inte att överleva i längden. De parasiterar på branschen och sänker allas rykte genom att inte uppfylla den förväntade kvaliteten.

Nu är det ordning och reda och rätt-från-början som gäller.

2 kommentarer:

Per sa...

Bättre än amerikanerna... Hmm, nu får författaren nog läsa på lite... Lincon har den bil i USA som med minst antal fel. Ref.
http://www.bytbil.com/nyheter/8vnvakyg

Fråga. speglar detta inlägg en lite frustration? Att konsultbranchen vill ha "snabbt klar"-konsulter medan du vill lära dem den rätta vägen (vilket troligtvis är Svååååårt!)
eller
Har du lyckats övertala någon så att du är extra glad...

Anders Holmberg sa...

Hej! Att japanerna inte har hög kvalitet i USA beror på att de tvingas öppna fabriker i USA, bemannade med jänkare. Men okej, ingen generalisering är vattentät =)

Svar. Nej ingen frustration alls faktiskt. Snarare glädje att jag redan beter mig på det sätt som jag tror är det rätta =) Folk får göra som de vill och jag kommer att fortsätta att predika om det tills marknaden har svängt och det är något annat som efterfrågas.