tisdag 10 augusti 2010

Be cool, quit school!

Pappa har alltid sagt att man kan bli överskolad och att man blir dum av att plugga för mycket. Pyttsan tänkte jag tidigare, det är bara att han är avis för att jag har en coolt diplom på väggen. Men under det senate halvåret har jag börjat ifrågasätta skolväsendet mer och mer. Vi skolas inte för att bli smarta, kreativa, självtänkande. De som får flest poäng är den som är den bästa papegojan och svarar exakt som det står i läroboken. Det värsta som finns i matte är att göra fel. Man får inga pluspoäng för kreativt tänkande där inte. Inte i språk, samhällskunskap, historia, religion heller. Och vad jag kommer ihåg från bild-lektionerna var att rita av saker så verkligt som möjligt.

Ken Robinson förklarar i nedanstående TED-talk hur skolor dödar kreativiteten. Det är ingen nyhet eftersom filmen spelades in 2006, men det är en nyhet för mig för jag har tidigare sett upp till civilingenjörer och doktorer. Numera ser jag upp till de som vågar göra fel och utmana det status quo som råder inom industrialiseringens ekorrhjul. Tyvärr funkar inte filmen i RSS-flödet. Ni med Google Reader får klicka på tips2 nedan.

(tips1: de svenska undertexterna är väldigt bra)

Paul Graham går steget längre i sin essä Why Nerds are Unpopular där han beskriver situationen på lågstadieskolor i USA i form av mobbing av de smarta och varför skolor egenligen finns. Ett utdrag är:

Public school teachers are in much the same position as prison wardens. Wardens' main concern is to keep the prisoners on the premises. They also need to keep them fed, and as far as possible prevent them from killing one another. Beyond that, they want to have as little to do with the prisoners as possible, so they leave them to create whatever social organization they want. From what I've read, the society that the prisoners create is warped, savage, and pervasive, and it is no fun to be at the bottom of it.

Denna essä är förvisso något off topic men det är en insiktsfull läsning om hur hierarkier bildas med de tuffa killarna i toppen och de smarta killarna i botten.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Att de smarta hamnar i botten visar bara att muskler är viktigare än hjärna. Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad som Socker Conny sa.

Tore sa...

Ken Robinson är riktigt cool!