söndag 26 oktober 2008

Personlig utveckling that rocks!

I dagarna var jag på internatkurs i Ösmö mellan Södertälje och Nynäshamn tillsammans med 15 andra SAABare, som jag inte kände eller jobbar tillsammans med. Hade träffat en av dem ytligt tidigare, i efterhand kan jag säga att några av dem nu är på topp10 över personer jag känner närmast.

Började med grupporientering och enkla övningar för att känna på varandra. Eftermiddagen vigdes till självpresentationer. Min tog en timme och var djupare än nånsin med tankar jag aldrig tidigare sagt till en levande själ. Jag kämpade mot tårarna. Dagen efter var det dags för feedback-kort. Vi satt i 7-grupp och fick åtta adjektiv var att dela ut till den i gruppen det passade bäst in på. Jag fick kort jag inte kunna drömma om att önska mig. Det var så överrumplande att viktigaste punkten i min handlingsplan blev att ta till mig feedbacken. Av åtta vuxna sa fem av dem att det var inget snack om att jag var mest mogen. Lilla Anders som vimsar runt i världen och letar efter stadig mark under fötterna… uppfattas som enormt mogen. Jag har svårt att ta in det. Läs inte detta som skryt! Läs det som bearbetning. I utvärderingen sa en kursdeltagare att ”Det som påverkat mig mest under hela kursen är Anders självpresentation, den var otroligt stark och djup.” Tre andra höll med. Det var det som påverkade mig mest under hela kursen.

Övriga kort jag fick var Anpassningsbar, Djärv, Stark, Nyfiken, Dynamisk, Lyhörd, Rak, Medkännande, Hoppfull (fast den gav jag till mig själv), Mottaglig, Fundersam, Stimulerande, Rakryggad, Spännande och Charmig.


Dag tre jobbade vi med värderingar. Jag överrumplades över att mina värderingar inte är vad jag rusat efter de senaste sju åren. Jag har inget inom mig som säger att elitpresterande karriärister är bättre än någon annan. Det är bara den missfostrade tävlingsmänniskan som piskat livet igenom. Detta kommer som separat blogginlägg senare. Ej helt färdigtänkt är mina värderingar idag:

  1. Äkta – Vara äkta, oförfalskad och korrekt när jag delar mina tankar och känslor med andra.
  2. Inspirera – Inpsirera, uppmuntra och överföra energi till andra genom att själv sätta mig över besvärande och hopplösa situationer.
  3. Uppnå – Uppnå och lyckas åstadkomma förväntade resultat genom egen kraft och eget arbete.
  4. Levebröd – Ha ett levebröd – mat, värme och bostad, så jag tryggar min existens.
  5. Utmana – Våga utmana och riskera mitt eget välbefinnande för ett högre syfte.

Vilka är era?

Kommentera gärna på detta inlägget! Räcker att skriva ”hej, intressant” eller något annat kort.

3 kommentarer:

Unknown sa...

"hej intressant" ;)

Anders Holmberg sa...

Det finns ett oanat djup i dig Mikael! :D

Anonym sa...

akta så du inte trillar ner i djupet av dig själv..du kanske blir koko och aldrig kommer upp igen! =P