söndag 19 oktober 2008

Socialt experiment #1

Låt håret växa ett år, skaffa skägg och världen kommer att förändras runt dig. Det ger folk ett visuellt samtalsämne att lyfta upp i alla möjliga situationer.

Det går inte att göra karriär om du ser ut sådär, nu måste du förstå att du ska raka dig.
Han ser ut som en sån där fredsaktivist som knarkar o har sig, hallå du där borta i korridoren, vad tycker du om Anders utseende, *skrattar* ser han inte ut som tagen från parkbänken.
Haha som du ser ut. Kolla! Jävla pundare.
Ska du se ut så där när vi ska gå ut?

Mycket ska man höra innan hoppet trillar av, men man inser vad fördomar gör med folk och begränsar dem i deras tänkande. Det är så enkelt att hacka och slänga ut en kränkande kommentar. Påpekar jag att det inte är så kul att höra kontrar mobbaren med du tål att höra det. Är det så att folk uppfattar 1 dm hår och 3 mm skägg som ett tecken på oansvar och lösaktighet så är jag inte sugen på att göra karriär bland dem. Är det så att folk som hånar egentligen känner sig osäkra och desperat vill trycka ner andra som ser lyckliga ut? Är det så att de söker kärlek och uppmärksamhet.

Självklart är det även många som ser skillnaden och ser möjligheten att ge en kommentar. Det har haglat positiva kommentarer från glada tjejer och resulterat i glad Anders. Hur svårt är det att säga något snällt istället för att håna och förlöjliga? Vilket gör dig gladast, vilket gör mig gladast? Är det så att folk som ger komplimanger är trygga i sig själva och trivs av att glädja och lyfta upp andra? Är det så att de ger kärlek och uppmärksamhet. Nu vill ni andra kanske försvara er med att säga att ni försöker hjälpa mig att inte sabba jobb o annat. Ärligt, är det därför det hackas? Ärligt?

Ni har själva sorterat in er i fack. Några av er tar energi, några av er ger energi. Jag har listan. Gissa vilka jag trivs bäst med.

6 kommentarer:

Unknown sa...

För mig får du se hur du vill. Du e alltid min Anders ändå... :D Ikväll ska jag o Johanna kolla på en barnvagn. Vilken jäkla djungel. Är ju som att köpa bil. Haha...

Anonym sa...

Din "palestina"-sjal är urgullig egentligen! :P Men helt ärligt, Anders, du är för snygg för att folk ska säga snälla saket till dig, det är för självklart liksom. =)

Helena sa...

Skönt för dig iaf att du kan klippa och raka dig! Jag kan iof transplantera bort brösten men det skulle fortfarande synas att jag är kvinna. Man har fått höra (och vara med om) en del skit för att man är tjej och försöker ta sig in i den här mansdominerade branschen, en del killar kan inte ta när det går bättre för en tjej än för dem. Alla har väl hört att det är en grej att bli slagen av en tjej i ett spel eller en sport, tjejer ska helt enkelt inte vara bättre, vi ska helst vara mediokra och osynliga när vi inte behövs. Visst är det synd att det är så! Här handlar det ju också bara om ytligheter. Varför kan en del inte se förbi det och bara ta en för den man är? Träffade nyligen en framgångsrik kvinna i branschen som var stolt för att hon hade blivit refererad till som "han". Jag tycker det är fel sätt, om man ser till att smälta in så mkt som möjligt, och där med tar bort det som är en del av den man är, så kommer folk aldrig kunna acceptera sådana som inte passar mallen. Man ska istället som du fortsätta köra på det man trivs med och bita ihop tills folk fattar att sånt inte är viktigt. Dom måste vänja sig att det finns olika former, utseenden och personligheter som också passar in.

Anders Holmberg sa...

Jämställdhetsfrågan har jag inte tagit ställning till ännu. Åtminstone när det gäller IT-branschen är jag kluven:

Å ena sidan är det så att kvinnor mobbas på arbetsplatser av enstaka svaga manliga (och kvinnliga) individer. Å andra sidan kvoteras kvinnor till positioner i alla nivåer i stora företag. Mitt företag skrev på intranätet idag att andelen kvinnliga chefer ska bli 30 %, trots att andelen kvinnor på företaget är 22 %. Det är både för- och nackdelar med att tillhöra tuttpartiet, spela inte ut rasistkortet för det är inte synd om er längre!

Helena sa...

"spela inte ut rasistkortet för det är inte synd om er längre!"

Detta är ett jättebra exempel på din förmåga till empati. Vem har sagt att vi vill att man ska tycka synd om oss? Vi vill bara bli behandlade som alla andra. Precis som du beskriver att du inte vill höra nedlåtande kommentarer på grund av ditt yttre. Man vill bli accepterad för den man är. Vad är det som är svårt att ta ställning i med det?

Anders Holmberg sa...

”Visst är det synd att det är så!” hintar om att man ska tycka synd om de som blir utsatta för det som är så. Jag förstår att frågan ligger dig varmt om hjärtat men du pratar om attribut hos individen den ej kan påverka själv medan jag bloggade om de val individen väljer att göra. Möjligtvis kan man försvara din tes med att män attackerar kvinnor som väljer att jobba i minoritet, men en förutsättning för experimentet är att försökspersonerna (de som fäller kommenterna) är närvarande både före och efter valet. Det är två olika beteenden även om båda är sprungna ut samma känsla av otillräcklighet.

Jämställdhetsfrågan är för mig ingen individfråga utan hur samhället ska påverka en majoritets hantering av en minoritet. Den har jag inte tagit ställning till än. Kanske därför min empati, bristfällig eller ej, missledde mig att ditt inlägg handlade om en misslyckad integration av en minoritet i din bransch.

När det kommer till att individer ska acceptera individer med olika medfödda attribut är jag helt inne på din linje. Dessvärre kommer det alltid att finnas personer som klättrar upp och sätter sig på andra, och då tror jag att man gör bäst i att gå därifrån.