Ibland har jag känt mitt upp i en anställningsintervju att jag sitter och gnäller på mitt befintliga jobb och lyfter fram nackdelar som inte tas om hand. Och sen får jag panik för jag inser att jag är en gnällig jävel som inte anammat Smile&wave-mantrat som bygger på att alltid vara optimistisk och glad så löser sig allt i slutändan.
För ett tag sedan blev jag uppriktigt förvånad över att bli uppringd efter en intervju, där jag varit extra gnällig, vilket jag tolkar som att det faktiskt finns rekryterare som letar efter folk som vågar stå upp mot glädjeropen och ifrågasätta om vi verkligen gör saker på rätt sätt.
På det här ämnet har Barbara Ehrenreich ett spännande tal som heter Smile or Die där hon förklarar hur utbrett fenomenet Smile or Die är i amerikansk företagskultur. Det fanns krafter inom Lehman Brothers som varnade om krashen men de blev tystade. Det fanns krafter som hade åsikter om soldatstyrkan i Irak, men de blev tystade. Smile and wave is the shit på vissa ställen, men jag tycker att det är genomgående skit!
Ja jag erkänner, jag går på anställningsintervjuer ibland! Det är för mig ett utmärkt sätt att hålla mig uppdaterad av vart marknaden är på väg och vilka tekniker som används. Det är också ett utmärkt sätt att få känna lite på andras gräsmattor och inte bara glo över staketet och se hur grön och fint det kan vara.
3 kommentarer:
Ja-sägare driver inte utvecklingen framåt, men det gör inte heller de som bara gnäller. Att ge konstruktiv och saklig kritik till de som kan göra något åt saken är däremot väldigt värdefullt för varje organisation. Min erfarenhet av svenskar är att de ofta kommer med saklig och konstruktiv kritik fast inte till chefen utan till övriga medarbetare under fikaraster. När de har chansen att lyfta frågan på ett möte med chefen blir de tyvärr ofta tysta.
Jag tycker även att man ska ge chefen lite utrymme att reagera på kritiken innan man dömer ut dem. Samtidigt ska man som anställd sätta press på dem så att de åtminstone förklarar varför de väljer att inte göra något åt saken.
Slutsats: Gnäll inte utan ge saklig och detaljera återkoppling till rätt personer. Det vinner både du och organisationen på!
Hej Fredrik! Tack för inlägget, visste inte att du läste bloggen :)
Håller med om att vi är specialister på fikagnäll och att titta ner när någon frågar om förbättringar. Som vanligt gäller devisen: Är du inte nöjd med oss, låt oss veta. Är du nöjd med oss, låt andra veta. Vänder man på det blir det icke-konstruktivt.
Att be chefen förklara varför de väljer att inte agera på vissa aktioner var en bra idé, då förstår man det bredare sammanhanget, och chefens syn på problemet.
Kul att ses idag!
Du är bevakad ;)
Skicka en kommentar