tisdag 29 juni 2010

Persontimmar är gratis, suddgummin kostar pengar

I de besparingstider som råder är det lätt hänt att företag stirrar sig blinda på sina rörliga kostnader och försöker minimera dessa. Personalkostnader är redan med som fast post i årsbudgeten och verkar inte vara intressanta för förbättringar. Ett konkret exempel är att vi ibland kan sitta 15 personer och titta på chefen i fem minuter medan hon loggar in på en långsam konferensdator. En lösning är att ge henne en 3G-sticka så hon kan ta med sin egna dator. Det skulle kosta 99kr/månaden, vilket alltså skulle höja hennes timkostnad med ca 70 öre. Vinsten skulle vara 15*5/60*800 (eftersom 800kr är ungefär vad ingenjörer hyrs ut för i olika projekt) vilket blir 1000kr om vi kommer tillbaka och fakturerar projekten fem minuter tidigare.

Vi har en return on investment med faktor 10 genom att räkna ett enda möte i månaden. Lägg då till möjlighet att vara ständigt uppkopplad för att ha de senaste filerna på kundmöten, representationer eller andra interna möten där chefen är med som deltagare. Då pratar vi en faktor 20 i pang för pengarna.

När jag lanserade idén fick jag höra: Vi har i princip köpstopp på 3G-stickor just nu. Ni får försöka hitta arbete att göra under inloggningstiden.

Jag är varken bitter eller sur, jag är bara väldigt förvånad över att man kan sätta sådana köpstopp. Det här är storföretagspolitik som jag inte förstår mig på. Snälla kan någon förklara hur de tänker?

(Fredrik Heintz förklarade detta tydligt för mig i efterhand. Läs mer i mitt inlägg om Global Optimering i Matrisorganisation)

2 kommentarer:

Per sa...

Ett förbättringsförlag till Åke eller någon annan topp skulle nog passa in.

Anders Holmberg sa...

Ja det här är ett klassiskt exempel där höga chefer bestämmer saker de inte förstår. Det är lätt att säga "köpstopp" men det är svårare att förstå vad det innebär. Det skrämmande här är att mellancheferna är nickedockor och håller med.

Än värre blir det när hela nyutvecklingsavledningar beläggs med köpstopp i den mån att de inte får pengar till nyutveckling. Det är lätt hänt med Six Sigma-snubbar som ska spara miljoner på ett par möten med fabriken. Risken är att det är nån som snubbe som varit och härjat på Saab med.

Här saknas en förnuftkonsult som kan berätta hur deras beslut påverkar verkligheten.