måndag 17 maj 2010

Vinnare i din egen tävling

Med facit i hand är en övning som Emma Pihl skriver om i sin bok Vinnare i din egen tävling. Övningen går ut på att välja något du är riktigt nöjd med ditt liv, och sedan ifrågasätta vad som gjort att du har detta fina. Sedan ifrågasätter du det som gjorde att du har det så fint, och så vidare. Tanken är att man inser att jobbiga motgångar tidigare i livet har utlöst det du värderar högst i livet idag. Som exempel tar jag min första facit i hand övning:

Jag har ett underbart jobb. Varför då? Jag har pluggat i Linköping. Varför då? Jag kom inte in på KTH. Varför inte då? Jag slappade för mycket på gymnasiet. Varför då? Jag fokuserade på tjejer och bilar istället. Varför då? Jag valde att göra det som var roligt istället för att göra det vettiga. Där slutade jag övningen och satt och gapade med öppen mun.

Emma Pihl är en anorektiker som fick tillbaka livet och började skriva utvecklingsböcker. Jag måste säga att jag var skeptisk från början, blev lite uppmjukad när jag hörde henne prata och blev helt såld när jag började läsa hennes böcker. Emma är vis!

Inga kommentarer: