onsdag 21 januari 2009

Pengar vs kärlek

Jag läste om en studie som visade vad som gör folk lyckliga. Det handlade om vilka prioriteringar personer har och frågan var om fokus låg på att tjäna mycket pengar eller att värna om kärleken. Om man lägger den skalan ner med längtan efter mycket pengar till vänster och längtan efter kärlek till höger kan man lägga lyckoskalan rakt uppepå med väldigt olycklig till vänster och väldigt lycklig till höger. Och så började jag fundera på varför jag MÅSTE få högre lön och lyckas bra på löneförhandligen nästa vecka. Till mitt försvar vill jag ändå hävda att hög lön för mig handlar om erkännande och ett gott betyg, de sista tusenlapparna kan jag både ha och mista. Jocke sa vist att rik är den som inte vill ha mer. Så då är det nog så att jag är rätt rik på pengar och rik på bekräftelse men något fattigare på tid och kärlek. Jag har lovat mig själv att gå ner på 100% och hinna med lite känslor då och då, fast jag får ta det sen. Sen finns alltid kvar, nu är det nämligen fyra minuter tills vi ska mötas i hotellobbyn för middag efter dagens möte i Madrid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast det är ju faktiskt inte alltid "sen" finns kvar. vad som helst kan hända. så dra inte ut på det för länge:)

Anonym sa...

Jag känner att det är underbart med jobb på 50%. Inte för att (som jag tolkar att du tror) jag vill vara ledig mera. Det är snarare för att jag ska hinna umgås och träffa alla jag älskar (släkt vänner) och att jag ska hinna leva.
Enligt mig är resa att lära, och lära är att leva. Jag tar in mest under mina resor. Men iofs den här gången ska jag verkligen FÖRSÖKA ta det lite lugnt i några dar och vara ledig, bara vara.
Jag tror vi är lika på det sättet att vi har svårt att sitta still;)
Livet är till för att levas!
Eller?