torsdag 24 mars 2011

Ingenjör dygnet runt

Igår när jag stod i trängseln i ett tunnelbanetåg och läste en god programmeringsbok i vanlig ordning såg jag att personen bredvid gjorde likadant. Det visade sig att han var integrationsledare på ett stort företag här och läste på om SOA. Vi skojade om att det finns väldigt många tech geeks överallt och jag tror att vi syns för att vi beter oss på ett visst sätt. Vi går nämligen helhjärtat in för vårt arbete och pluggar in nya saker på kvällarna för att testa dagen efter. Det är inte så att jag menar att vi är flitigare arbetare som lägger 15 timmar per dag. Utan det jag tror är att så många av oss ser jobbet som en hobby. Det är vår livsstil att hitta svåra problem att grubbla på, lösa problemet och visa världen vår lösning. Många ekonomer läser förvisso dagens industi på tåget men annars kommer jag inte på många branscher där den primära anledningen att jobba är att det är kul.




Kom just på att en annan anledning kan vara att det inte finns ett tak för hur bra man kan bli, och därmed få ännu svårare/roligare uppdrag och tjäna pengarna ännu enklare. Igen, det samma gäller för ekonomer.

3 kommentarer:

Per sa...

Vad får du göra på jobbet, är det programmering som gäller?
Eller är det fortfarande inlärningsperiod?

Carl sa...

Vad läser du för bok?

Anders Holmberg sa...

Tja Per! Jag är kravsamordnare, kundansvarig och testledare. Vi utvecklar ett webbaserat system för säljkontor i de nordiska länderna. Lärorikt och intressant som tusan!

Hej Carl! Just nu läser jag Release It från the Pragmatic Bookshelf. Riktigt intressant eftersom jag har visst drift- och releaseansvar. Den rekommenderas för alla som utvecklar system med SLA och som når fler än 1000 användare.