måndag 11 maj 2009

En Världen bästa bilindustri, tack!


Bygga bilar kan de,japanerna. Det som slår alla som besöker Toyotas bilfabriken slog även mig: var är alla arbetarna? I svetshallen stod 20 robotar och en människa. I sammanbyggnadshallen var det förvisso tvärt om så människosläktet är inte helt onödigt, än :) Största intrycken är hur hela linan optimerats utan att vara påkostad, och hur varje medarbetare flaggar om de ser problem även om det inte är deras problem. Hela linan stannar för lunch och arbetsdagen är åtta timmar med två pauser. Mycket humant och imponerande. Bara en kan vara bäst och nu har jag besökt den bäste. Imorgon bär det av till Kyoto för att sova i tempel och uppleva religion. Sayonara!

2 kommentarer:

Per sa...

Låter som på volvo...
Kanske skall du ta dig en tripp dit för att jämföra.

Anders Holmberg sa...

Vad jag har hort sa star arbetarna fardigombytta och har bastat nan timme och vantar pa led for att stampla ut. Det finns en harlig yrkesstolthet har, att de ska bli bast i varlden. Men jag ska forsoka fa in ett besok i en svensk bilfabrik och krossa min fordomsbild, blir valdigt spannande!