söndag 16 november 2008

Sjömannen har lärt sig att segla

Hela kärnan av Anders har senaste halvåret varit under omarbetning och beta-testning pågår as we speak. Nya versionen räknas nå marknaden lagom till nyårsafton. Det är skrämmande hur mycket jag förändrat mig själv under denna tid. Jag behöver inte längre hoppas på medvind utan har lärt mig att segla. Jag har experimenterat med mitt agerande mot andra, mitt utseende, mina tankar om mig själv, mina tankar om de jag inte tycker om och en sak är säker: Gräver man i sig själv blir man också djupare och här nere på djupet ser man kopplingar mellan orsak och verkan i sociala livet man inte kan se uppe på yta. För mig håller det på att bli en sanning att varje individ alltid gör så gott hon kan, baserat på den historia och de förutsättningar hon har. Det är en tanke jag fått av Kay Pollak. Istället för att bli ledsen över en individs dåliga beteende ser jag hennes behov till stöttning för att få balans att kunna ändra beteendet. Idag får jag energi och glädje av att stötta då dåligt beteende förekommer, igår togs energi ifrån mig och jag blev upprörd. Jag väljer glädje, många väljer upprörd, vad vill du välja?

Personlighetsutveckling är bland annat ett begrepp inom psykoanalysen och som syftar till att beskriva hur en individ utvecklas under hela sin levnad. [Källa Wikipedia].


3 kommentarer:

Anonym sa...

hehe ja borde ha insett att det skulle kunna bli en sån här omställning för dig när jag gav dig boken =)
men du verkar ju nöjd så.
ha det bäst!
/jenna

Anders Holmberg sa...

Ja, du måste vara lite försiktig när du sitter inne på en sån kraft! Har kostat mig 200h av tänkande! =) Kram!

Anders Holmberg sa...

Hej Anders 2008. Det är Anders 2013 som talar här. Du var så klok på den tiden, jag kan säga att något hände på vägen och jag blev väldigt arg och upprörd när jag träffar folk som behöver stöttning. Du påminde mig om hur jag kan se på livet med bättre ögon igen. Tack Anders 2008!