måndag 12 juli 2010

Står du över lagen?


Två dagar efter midsommar körde jag mellan Ronneby och Linköping. Det gick lite fort bitvis och efter ett tag kom en mcpolis i fatt och blinkade in mig. Det slutade i indraget körkort och 4000kr i böter. Surt så klart men det gör inte så mycket, det är ju kul köra snabbt. Känslan jag har är att den här lagen har jag råd att bryta mot. Då börjar jag fundera på vilka lagar ännu rikare människor har råd att bryta emot. Sexhandel, import, skatteregler. Det är en skrämmande tanke att straff inte slår lika hårt på rika som fattiga, hur rättvist är det egentligen. Bilden är tagen i Ronnebys skärgård där jag oftare ser dyra än billiga båtar som kör för fort.

2 kommentarer:

Per sa...

Låter som att du vill ha det som i Finland. Fär har man hört rally stjärnor och bankchefer få fortkörningsböter på flera hundra tusen. Finland verkar tillämpa dagsböter...

Anders Holmberg sa...

Jepp, har också hört det. Om man har som ambition att alla ska följa lagen så känns det vettigt. Men det svenska systemet är rätt soft där man har råd att välja vilka lagar man vill följa.