torsdag 25 december 2008

Vänd på det!

Reflektion av dagen ledde till en lista med punkter över jobbiga saker med julen. När jag vände på dem och såg dem från ljusa sidan skämdes jag över att jag lät dem uppstå i första läget.

  • SMS-julhälsningar ska besvaras – Du har vänner som bryr sig om dig.
  • Julklappspapper ska plockas undan – Du har någon att ge och få omtanke av.
  • Barnen står i vägen för teven – Barn vill ha DIN uppmärksamhet.
  • Mamma ojar sig om hon köpt rätt julklapp – Mamma finns i din närvaro och bryr sig.
  • Maten ska ätas redan kl13 – Mina kära har ansträngt sig och lagat en härlig middag åt oss.
  • Maten måste plockas undan innan julklappsutdelning startas – Mat i överflöd och klappar som väntar. Nu får jag ge mig.
  • Bara kristna barnkörer på radion – Och inte en enda rapport om krig.

Jul handlar inte om stress, mat eller julklappar. Jul handlar om kärlek och kärlek är svaret på samtliga ovanstående punkter. Halleluja, tillsammans vill jag nu att vi alla tar varandras händer och sjunger we shall overcome. Hur som helst: Kärnfamilj is da shit.

1 kommentar:

Therese sa...

FAMILJ is the shit, oavsett om det är kärnfamilj eller inte. Familj är familj.