söndag 14 december 2008

Att vara svensk är inte normen.

Ju mer man reser runt i den här världen inser man hur konstiga människor det finns överallt. De är inte kloka, de åker utan säkerhetsbälte, de knarkar, de jobbar istället för att vara hemma med barnen, de betalar inte skatt, de är arroganta, de gör inte vad de lovar, de tänker inte som oss. Alla jämförs med hur folk är hemma i Europa, i Sverige, i Ronneby. I fredags berättade en kollega om hans kollega som efter tio års tjänsteresor kommit till den stora insikten: Att vara svensk är inte normen. Otroligt stark punchline som borde läras i lågstadiet. Sverige är en liten klick uppe vid nordpolen som gör på ett sätt, baserat på de omständigheter som råder med avseende på glesbygd och klimat. En förlängd tanke är: Att vara Anders är inte normen. Jag gör på mitt sätt baserat på mina omständigheter, du gör på ditt sätt baserat på dina. Ingen gör fel, båda gör rätt. Det skapar mångfald.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Att göra som mig är min norm.
Men jag håller iofs inte med mig själv alltid.

Anders Holmberg sa...

Skulle du följa din norm och alltid hålla med dig själv skulle du aldrig utvecklas. Vore rätt trist va...

Anonym sa...

Tycker du uppdaterar lite dåligt, nästan så man får ta & Googla lite istället... Passagen kanske har någon bra hemsida man kan spana in så länge? ;)

Anonym sa...

Tssss du åker ju bara till civiliserade länder, kom igen när du sett Iran och Libyen :P

/Dubaiolof (just nu i Oman)