20 månader har jag jobbat med mjukvaruutveckling i ett och samma projekt. Utöver det har uppskattningsvis 50 manmånader lagts på förstudier, säkerhetsanalyser, arkitektur, design, planering, testspecifikation, kravnedbrytning, omdesign, omplanering, interfacespec, konfigurationshantering... för den mjukvara jag ska ta fram innan årsskiftet. Så tro inte att det är mycket programmering i mjukvaruutveckling av luftburen mjukvara. Max 10% av tiden.
När jag skrev mitt första program vid 10 års ålder var det inte mycket fokus på dokumentation. Inte i gymnasiet heller. Inte en enda gång under min civilingenjörsexamen inom datateknik dokumenterade jag min mjukvara. En del labbrapporter och övriga rapporter skrevs , men i det stora hela existerade inte dokumentation under utbildningen. Alltså jobbar jag 90% av tiden med någon som var några % i min utbildning. Och ändå jobbar jag exakt med det jag är utbildad för.
Vad jag egentligen vill komma till är att jag idag fick en ordentlig bakläxa på min software detailed description som var på tok för oläslig. Sluta klaga, jag kan systemet i utantill ändå! Efter mycket mutter och tysta svordomar käkade jag upp det sura äpplet och insåg att koddesignen föll på plats av sig själv, bara av att beskriva så att även en stressad projektledare förstår. Det kan kännas bortkastat, dyrt och överarbetat, men det är inte särskilt stora system man kan hålla i huvudet utan att göra en endaste tankevurpa. Och det är dessutom ingen som kan granska odokumenterade tankar, inte ens du själv.