måndag 7 november 2011

Fokusera på genomströmningen...

…istället för på kostnad. När jag var i Malmö får två veckor sedan bollade jag lite idéer om organisationsproblem och muskelmanagement med min mentor. Jag kom in på att det är lätt att bli utifrånstyrda och agera genom att springa runt och släcka bränder. De ledarna som är störst, bäst och starkast och kan släcka flest bränder promotas till högre tjänster.

Men egentligen gör dessa "ledare" nästan bara skada för företaget. De döljer problemen och över över bekymmer på de andra ledarna som inte är lika egoistiska. Min mentor tittade på mig en stund sen sa han: Läs den här boken, den kommer att ge dig en väldigt bra plattform att stå på.



Boken, som är skriven på romanform och skildrar hur en mellanchef, Alex, blir hotad att hans fabrik läggs ner om de inte visar bättre resultat på tre månader.

Genom Alexs ögon får vi se en spännande förändring när de börjar ifrågasätta varje mätpunkt och varje arbetsinstruktion de har. En skön slutsats som dras är att Common sence is not so common any more, due to common practices.

De kommer däremot fram till det enda som räknas är genomströmning, lagerkostnader och driftskostnader. Andra tramsmått som kostnad per enhet, produktivitet och effektivitet bara är vilseledande derivat av kärnvärden.

Under tiden jag läste boken, vilket även ägde rum på dagar, nätter, kvällar och jobbtid ritade jag följande självförklarande bild:


Sån är jag när jag läser romaner. Frågor på det? Läs den du med!

Inga kommentarer: